Reactie Kerklaan

De werkgroep verkeer van de Dorpsraad heeft onderstaande reactie gegeven over de plannen voor het parkeerterrein aan de Kerklaan.

Geachte heer Mulder, Beste Theo,

Met aandacht heeft de Dorpsraad van Spaarndam de plannen bestudeerd betreffende de renovatie van de Kerklaan en de aanleg van een parkeerterrein aldaar.

De Dorpsraad ondersteunt het plan van harte en vraagt het College dit met spoed uit te voeren.

Met name de oplossing van de parkeerproblematiek in ons dorp wordt nu mogelijk. Reeds vele decennia speelt dit probleem. De wegen en parkeer gelegenheid in het dorp zijn niet geschikt voor de hoeveelheid auto’s, die een parkeerplek vergen.

De afgelopen decennia heeft de Dorpsraad gepleit voor een oplossing van deze situatie.

Door de slechte staat van het Noordelijke deel van de Kerklaan en de beschikbaarheid van een subsidie van Stichting Leefbaarheid Schiphol enkele jaren geleden kwamen de plannen in een stroomversnelling. Het College besloot een budget vrij te maken voor deze twee deelprojecten, zodat de doorgang van het parkeerterrein niet afhankelijk was van de subsidie van SLS.

Na vele gesprekken, inloopavonden en zienswijzen van belanghebbenden is nu het voorlopige ontwerp tot stand gekomen.

Door omstandigheden is de oorspronkelijk bedoelde locatie van het parkeerterrein vervangen door een alternatief. Deze ligt wat verder weg, maar wordt door de geraadpleegde bewoners toch acceptabel beschouwd.

Dit parkeerterrein maakt het mogelijk om het andere knelpunt in het dorp aan te pakken. Dat betreft het autoluw maken van de Westkolk.

Dit pleintje raakt steeds voller met geparkeerde auto’s, wat leidde tot onbereikbaarheid van hulpdiensten bij calamiteiten. Ook de vele evenementen op de Kolk verhoogde de parkeeroverlast in dit deel van het dorp.

De Dorpsraad heeft er bij de Gemeente op aangedrongen om de Kolk autoluw te maken, zodra de nieuwe parkeervoorzieningen bij  de Kerklaan gereed zijn. Ter ondersteuning van dit initiatief heeft zij het bureau BVN opdracht gegeven om een en ander nader uit te werken.

De Dorpsraad is zich ervan bewust dat sommige bewoners de plannen afkeuren. Echter ter wille van het welslagen van de plannen vraagt zij de gemeente om, na de vele inloop en inspraak mogelijkheden, in deze fase geen nieuwe substantiële wijzigingen meer in overweging te nemen. Wij vrezen dat anders de uitvoering zal vertragen of zelfs komt te vervallen. Dat zou voor het dorp een enorme teleurstelling zijn na vele decennia van  inspanningen.

Wel verzoekt de Dorpsraad de gemeente bij de uitwerking van het definitieve ontwerp de volgende punten mee te nemen. Deze zijn eerder opgebracht door ons en besproken met het team van de gemeente:

1)      Zoveel mogelijk het bestaande groen (bomen, struiken en tuintjes) in tact te laten. Indien dat niet mogelijk blijkt de verwijderde flora vervangen met nieuwe aanplantingen.

2)      Het parkeerterrein voorzien van enkele oplaadpunten voor elektrische  auto’s.

3)      Ter verhoging van de veiligheidsbeleving het parkeerterrein voorzien van verlichting (led verlichting met een milieu vriendelijk spectrum).

4)      Geen verwijzing aan de rand van het dorp naar het parkeerterrein; dat zou het toeristische verkeer doen groeien. Behalve enkele ondernemers wenst het dorp juist een afname van het toerisme.

5)      Het parkeerterrein zoveel mogelijk richting teen van de Boezemkade uitleggen; daarmee wordt de capaciteit van het terrein met ca 10% uitgebreid.

Tenslotte bedankt de Dorpsraad het team van de gemeente, die dit plan tot dusverre heeft begeleid.

Vriendelijke groet,

Rik Stapel